Als de aardlekschakelaar testknop niet meer werkt, is de aardlekschakelaar schakelaar zelf dan ook defect?

In de meterkaat heb ik een aardlekschakelaar welke 3 van de 5 groepen "beschermt" Nu werkt de testknop van de aardlekschakelaar niet meer. Als ik deze indruk klapt de aardlek er niet uit. Betekent dot ook dat de aardlekschakelaar zelf ook helemaal niet meer werkt en deze vervangen moet worden,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
11K

Antwoorden (2)

Als je de aardlekschakelaar handmatig niet uit kunt schakelen, dan mag je er van uit gaan dat hij ook niet werkt wanneer het moet. Dus vervangen en geen risico lopen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handmatig als in met de testknop of handmatig als in schakelaartje naar beneden?? Dat laatste werkt wel. Als ik het hendeltje naar beneden haal van de aardlekschakelaar knallen de groepen achter de aardlek er ook uit.
Als dit ooit gewerkt heeft dan kan u zeker zijn dat ie kapot is en dus vervangen moet worden.

Als u dat niet weet en uzelf die nog niet getest heeft kan het zijn dat ie verkeerd aangesloten is.

U kan hem voorals nog testen door een schemerlamp in de stekker aan te sluiten tussen fase en aarding ipv tss fase en nulleider.
Als u niet weet wat de fase is dan probeert u beurtelings tss de een van de pinnen van de stekker en de aarding.
Als u die nu in het stopcontact steekt moet de verliesstroom eruit gaan, zo niet zeker vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp moet ik een geaarde stekker modificeren door bedrading aan te passen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, om te kunnen testen moet u bv een lampkapstekker "verkeerd" aansluiten, daarbij sluit u één van de 2 stroomdraden aan de aarding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit gaan prutsen, en zeker niet als het onduidelijk is of de aardlekschakelaar defect is. Dit kan gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens. Maar wat is defect. Handmatig de hendel overhalen zorgt er wel voor dat de groepen eruit klappen. Wat kost een nieuwe schakelaar, waar koop ik die en kan ik die zelf vervangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen "Prutsen" maar een controle mogelijkheid van uw delta-i apparaat. Beter dan in het ongewisse te leven en veel goedkoper dan een toestel nutteloos te vervangen.
Zo een toestel kost al gauw tss € 50 en €80 (Brico).
Met de hoofdschakelaar UIT kan u die zelf vervangen door eenzelfde type.